Jo du vet, för att få någon att skriva om dig kan du inte bara skicka ett pressmeddelande om din nyhet (om den inte är fantastisk, och det är den sällan). Jag har till och med haft företag som blivit irriterade när jag sagt att det är ingen intresserad av den nyheten och fått höra att det är ju där jag kommer in. ”Jag trodde det var det du jobbade med”.
Nej, mitt jobb är inte att skriva något fantastiskt om din produkt som en journalist automatiskt skriver om. Det funkar inte så. Journalister har hjärnor och skriver inte för att man känner varandra och för att du har ett nytt recept, en fantastisk mutter eller finns till. Mitt jobb är i så fall att ifrågasätta och komma med förslag på vad du skulle kunna göra utifrån ditt företags position som skulle göra journalister och media intresserade av dig. Och en allmänhet.
PR är idag något som planeras in och skapas. Det kräver en del tankeverksamhet och många bra idéer. Det ska rimma med ditt varumärke och vara relevant för dig – och det ska vara relevant för en allmänhet. Där i det mötet skapas PR.
För att göra det behövs förståelse för vad som fungerar i media, vad går pressen igång på och vad går allmänheten igång på. Det behövs en kunskap om vad som ligger i tiden, vad det pratas om och vad som sticker ut. Och när man får jobba så (och inte ”skriv ett pressmeddelande om att vi nu har öppnat en butik till” – det är då man kan kan skapa något riktigt bra ihop.
Mycket av det vi läser är just PR. Det behöver inte vara av ondo. Att en produkt eller tjänst eller nyhet skapas utifrån ett marknadsföringsmål betyder inte per se att den är dålig. Det går att skapa högst relevanta produkter och tjänster med incitamentet att få PR som faktiskt skapar samhällsnytta, eller bara ren och skär glädje. Och det är ju inte fel heller.