Big up för Nestlé som väljer att ha denna text (nedan) på sin webbsida. Många företag är livrädda för att säga något som går emot deras produkt. Men ibland kan det faktiskt vara så att genom att visa sig ha kunskapen och förståelsen inger man respekt och trovärdighet för företaget vilket i sin tur gör att jag litar på företagets produkter. De försöker inte lura mig, de lägger beslutet i mina händer är känslan de lämnar mig med. Även om det inte är sant och de arbetar med reklam och lobbying för sin produkt så blir det effekten. Det är inte alltid trovärdigt att blindögt prata positivt om det egna. Här ger man information och låter sedan konsumenten lugnt och tryggt välja väg. Det handlar om att vara ogillad eller gillad. Att vara en sympatisk och förstående röst. En vän.
”WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna (samt delamning i 2 år reds anm). Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården.
Bröstmjölk är det bästa för det lilla barnet. Den innehåller precis det ditt barn behöver och när du ammar behöver du inte oroa dig för att ditt barn inte får i sig tillräcklig näring. Forskning visar också att bröstmjölken skyddar barnet mot infektioner och det finns flera andra fördelar än de rent näringsmässiga för både mamma och barn. Vi rekommenderar att du pratar med BVC (barnavårdscentralen) innan du eventuellt beslutar dig för att inte amma. Du kan även vända dig dit för att få stöd och råd i olika amningsfrågor.
Om du av någon anledning inte kan amma eller väljer att inte göra det, så finns det modersmjölksersättning. Att inte amma eller att kombinera amning med ersättning gör att kroppens produktion av bröstmjölk minskar. Ett sådant beslut är därför svårt att ändra i efterhand. Att använda modersmjölksersättning kostar mer och kan också vara mindre praktiskt då den måste tillagas, användas och förvaras enligt instruktioner på förpackningen. Dessa är viktiga att följa för att inte riskera barnets hälsa”.
Sedan finns det regler inom EU att man inte på något sätt, på förpackning eller i reklam, för modersmjölkersättning får uppmana till att inte amma.