I reklambranschen är det en synd att härmas. Att sno anses vara fulare än att frysa ut praktikanter och om man ska tro de högintelligenta kommenterarna på våra två branschtidningar är det ett större hot mot samhället än Nordkorea. Somliga reklamare ägnar all sin vakna tid att skanna världens kampanjer, budskap och bildlösningar och memorerar dessa för att kunna fälla så fort någon har utfört detta brott. ”Det där har redan gjorts i Guatemala i mars 1998. Haha. Got you!”. Det sägs att på en av Sveriges största reklambyråer Forsman och Bodenfors har man installerat en källare där två av företagets toppkretörer jobbar fulltid på att enbart hitta fall av stulna idéer. Men ingen vet säkert.
Det är ju skitsmart egentligen. Det sparar tid. Tid är pengar. Och om en idé har fungerat för en produkt är det ju helt klockrent samt stensäkert att använda den rakt av. ”Duktiga kreatörer härmar. Men de riktigt smarta snor rakt av” /creativedirector 2011.
Det tycker även en salladsbar i Helsingborg. Det lilla hålet i väggen serverar sallader enligt ovanild b. På menyn som är indelad i kyckling, biff och skaldjur finns sallader med japanska pickels, ceacear-varianter med matvete eller quinoa i botten och till det kan du köpa en smoothie.
Jag tar det jag alltid brukar, räk- och avokadosallad.
Fast jag har aldrig varit här!
Jag frågar om de möjligtvis jobbat på kedjan Salads and smoothies i Malmö som har exakt samma meny, i exakt samma burk, på exakt samma sätt. Det har de inte. När jag går ut ser jag vad stället heter.
Smoothies and Salads.
Här var det inga skrupler inte. Smaken var ungefär samma och ändå inte. Precis som namnet antydde. Ganska mycket sämre faktiskt. Precis som många kopior.