Snabbare och snabbare. Får vi som jobbar med reklam tänka. 1,7 sekunder max är tiden vi har på oss att fånga med vårt budskap när tummen scrollar på mobilen. Budskapet ska komma först, istället för sist, för att inte missa sekunden. Men ack så kommer det en antites. En fantastiskt antites. Långa, otroligt välgjorda reklamfilmer som är skapade för att titta på. Där produktionen får kosta, musiken får kosta och självaste Spike Jonze anlitas för att skapa reklamen. Och när han skapar, då skapar han något du inte vill sluta titta på där castingen är perfekt och som dansare blir jag extra lycklig. Den nya reklamen är musikvideon. Content har vi ingen brist på i vår omgivning. Bra content däremot. Önskar att fler företag förstod vikten av att skapa riktigt riktigt välgjord kommunikation, även för digitala medier. Titta och njut. Går det inte att säga om mycket, men om detta.
Spike Jonze för Apple
Spike Jonze för KENZO
Och så en mycket udda reklamfilm för Volvo gjord i Israel eller tillika The Goldman Brothers musikvideo, vars produktion inte lika anmärkningsvärd. MEN jag gillar att en hel låt får bestämma utrymmet och bli till en reklamfilm för ett varumärke och vara hela fyra minuter. Dessutom är filmen genomgående sorglig.
”It’s always fun when brands start experimenting with content that people might want to consume, as opposed to stuff made to interrupt what they’re actually looking for.”
Kan inte instämma mer. Alla pratar om content. Jag tycker att man ska prata om varför, varför inte och varför välproducerad content. I en kommunikationsvärld där allt ska gå snabbt och kosta lite. Men bara för att vi inte köper helsidan i DN längre så behöver inte budgeten dras ned till kvalitetslöst spam.