Reklam handlar inte om tycke och smak. Eller ska inte handla om det. Kommunikation och påverkan är en vetskap som reklamskapare besitter. Det sitter i ordvalen, i punkterna, i idéerna, i typsnittet, i allt det som inte sägs, i strategin bakom, i valet av kanal. Det bygger på kunskap om sociala beteenden, tankar och rädslor. När en reklamare tänker tänker hon inte utifrån sig själv utan utifrån sin målgrupp. Hon sätter sig in i mottagaren och skapar bryggan mellan varumärket och målgruppen. Löser problemet, ser behovet. Hennes tycke och smak ska inte vara godtyckligt utan ett resultat av en yrkeskunskap, av utbildning eller erfarenhet. Och vetenskap. Ibland tycker reklamköpare utifrån sig själv och sin produkt och glömmer målgruppen. Ofta informativt snarare än känslomässigt – vilket är skillnaden mellan att informera och göra reklam och beröra. Därför man bör lyssna på sin reklambyrå också. Inte för att de kan ett datorprogram du inte kan. Utan för att de kan konsten att kommunicera för att väcka känslor och reaktioner som engagerar en målgrupp. För ditt varumärke.
Det finns många som säger att de inte gillar en reklam, men går och köper produkten ändå.
Tyck inte. Smaka inte. http://t.co/X7FIgeyscw via @karinericson