”Trenden att stänga ner, koppla ur, logga av kommer antagligen att bli lite av en elitmarkör till en början. Ungefär som de som koketterar med att de inte har någon tv”.
Bisonblogg skriver om årets trend ”Downshifting”. Om vi stängde ner tror jag att vi skulle bli förvånade. Vi tillförskriver, till exempel FB, en långt större betydelse än det egentligen har. Förutom att vi skulle märka hur äckligt mycket tid sociala medier tar från det som kallas här- och nu skulle det inte göra någon större skillnad i våra liv. Min egen ickenedstängning skyller jag på att jag driver nätverket Reklamöl därigenom, får jobbförfrågningar och kontakter kontinuerligt och vill ha örat mot marken, ha koll på min omvärld (något som jag dessutom säger är livsviktigt för mitt jobb som copywriter). Men det finns ju andra sätt att ha koll. Till exempel tror jag att släppa mobilen, stänga av, lyfta blicken och titta ut genom fönstret och lyssna på samtal runt omkring är mer givande.
Time will tell.