På Resumés topplista för Sveriges bästa utomhusreklam den här månaden har både min byrå, Guts & Glory, placerat sig OCH en kampanj som jag jobbade med på Relevans. Jag är jag glad och stolt.
Redan för flera år sedan presenterade jag och min förra AD Ludde en publik kampanj för Astellas Pharma, men de vågade inte. Det är en mycket större grej för ett läkemedelsbolag att marknadsföra sina receptbelagda produkter mot konsument eftersom det inte är tillåtet – så man måste ta omvägar. De kan inte göra reklam för sin produkt så då gör de en upplysningskampanj om problemområdet som produkten ska användas till i stället. Det är ganska kaxigt att göra det för samtidigt ger de naturligtvis marknadsandelar och gratis reklam för konkurrerande företag som har samma preparat. Men vill man bli marknadsledande måste man satsa. Vi gav oss inte och presenterade iden om och om igen, samma panåer, samma argument utan att bli trötta på oss själva. Någon dag. Det lossnade lite och vi gjorde en vågligare grej på en mässa, och en hemsida mot konsument. Och nu kör de fullt ös. De har dessutom utvecklat kampanjen ”Hinner du?” och kör bland annat en riktigt bra reklam på dörrarna till tunnelbanetågen. Jag gillar bildlösningen starkt.
Tänk att ett inkontinespreparat har varit en av de roligaste kunderna jag jobbat med. Ett bevis på att det inte är produkten som spelar roll, det är vilken reklam kunden vågar låta oss göra som spelar roll. I den bemärkelsen är frågan ”Vilka kunder har du jobbat med?” vid anställningar en rätt märklig fråga…
Dessutom behövde jag en liten egoboost just nu och känna ”ja just det, jag är ju faktisk väldigt bra”.