Skillnaden på webbyrå och reklambyrå

ID kommunikation och Good Old delar lokaler, fantastiska lokaler med sköna människor. Och en perfekt plats för att undersöka skillnaden mellan den traditionella byrån och den som fokuserar på det media du använder just nu; internetz.

Webbyrån
Alla skrivbord är vita stora och rena. Inte en penna, inte ett papper så långt ögat kan nå. Alltså, du kan faktiskt se att det är ett skrivbord.

Reklambyrån
Kaos. Det ligger papper överallt. På golvet är utskrifter uppradade, några med fotavtryck, redo att bedömas av alla som går förbi. Väggarna är också fyllda av utskrifter. Upptejpade på alla fria ytor, redo att bedömas av alla som går förbi. Och skrivborden sen. Herregud. Du kan inte se att det är skrivbord för de är fyllda med böcker, utskrifter, kaffekoppar, undersökningar, lådor… allt som får plats. Och i mitten står förmodligen ett arbetsbord fyllt av papper. Man ser helt enkelt att någon jobbar i lokalen.

Webbyrån
Det är så tyst att du börjar viska och sätter ner kaffekoppen så försiktigt att ingen ska rycka till av din rörelse. Det knappas och alla stirrar in i sin skärm. Ibland skrattar någon rakt ut för då har någon sagt något kul, eller snarare skrivit något kul, på den interna msn-funktionen Yammer. Plötsligt reser sig alla upp och går, exakt samtidigt, under tystnad, som ett tyst masskommando. Vad hände? De har så klart kommit överens via Yammer att nu går vi på lunch och du har inte fattat ett skit.

Reklambyrån
Telefonen ringer, någon skriker till en annan på andra sidan rummet, det diskuteras febrilt vid ett skrivbord kring en annons och alla är med och säger sitt. Myller, myller och musik från någons dator. Ljudnivån stämmer inte överens med god arbetsro. Ingen har lärt sig använda internt msn (det här är enbart antagande byggda på erfarenhet) för att kunna kommunicera lätt och kommer inte gör det heller.

Webbyrån
Alla sitter i samma rum. VD som projektledare som programmerare. Alla är ungefär lika gamla, hänger kvar efter jobb och jobbar med sin hobby. Plattare kan ingen vara.

Reklambyrån
Folk har rum. En del alltså.

Webbyrån
De har bara en svartvit skrivare från dåtiden men däremot små kaniner på en bricka som är kopplade till ett system på datorn så att när de kommer in på morgonen kan de sätta upp en liten figur som skickar en signal till internetz som berättar att någon är på kontoret. Ingen har egentligen förstått varför men det går ju.

Reklambyrån
Har en häftig färgskrivare med massor av knappar som webbyrån kan låna om de, mot förmodan, någonsin, skulle vilja skriva ut något med färg, högst troligt en reseguide som deras flickvän vill ha utskriven och inget som har med jobbet att göra. Annars släcker och tänder en reklambyrå ljuset med en knapp och inget annat.

Webbyrån
Det börjar snöa och i samma sekund har någon lagt ut det på twitter men lyckas ändå inte vara först. Vilket känns lite jobbigt.

Reklambyrån
Det börjar snöa och när någon till slut lyckats komma på sitt lösenord till twitter har det börjat regna. Eller förresten twitter hahaha. Vi gör ägg här.

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

6 thoughts on “Skillnaden på webbyrå och reklambyrå

  1. Fast det är ju väldigt 1999 att dela upp byråer på webb och reklam ;)
    Det handlar ju om kommunikation. Kommunikationsbyrå är ju det rätta. Sen beronde på kund så väljer man kanal.

  2. Det är inte alls 1999, det är så verkligheten ser ut. Det är allt för många byråer som kan reklam och kommunikation men inte webb. Det är inte alla reklambyråer (kalla det vad du vill) som är tillräckligt stora för att även täcka upp all kunksap som finns på en webbyrå. Därför tycker jag det bästa vore om de samarbetade med webbyråer i stället för att försöka göra det själva.

  3. Underbart :-), undrar hur du kommer att beskriva nästa verksamhet som skall dela ”själsutrymme” med good oldarna och ideoterna, ser fram emot en förfinad uppdelning av Kommunikations-Sverige

  4. Haha. Jag vet ju vem nästa blir att flytta in hos er. Antar att det kommer bli snabba puckar på den avdelningen, lite färre utskrifter och diskussioner eftersom det handlar mer om produktion än om att diskutera kommunikationsidéer. Men jag får ju komma ner för en etnologisk fältstudie för att se hur det verkligen ligger till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *