Anonym reklam över hela stan

Den gula reklamen från Cygate har synts över Skåne i två veckor. Och nu kan jag inte hålla mig längre.

Det finns flera problem med den här reklamen och det största av dem är att när vi läst klart har vi fortfarande inte en aning om vem eller vad Cygate är, vad vi ska tycka om dem/det eller vad vi ska göra.

cygate

Rubriken ”Gröna Lund är ingenting. Tacka vet vi Tosselilla” (det finns fler varianter) vill flirta med Skåningen. Men det får motsatt effekt.  Skåningen tror att man raljerar med henne och hennes självgodhet även om vi kan ana att det är i all välmening från avsändaren som vill säga att de gillar Skåne. I det här fallet fungerar det dock på samma sätt som copywritern och författaren Jack Hansens bevingade ord om dialekter:

”Skriv inte på skånska till en målgrupp i Skåne. De kommer att tro att du driver med dem. Tala rikssvenska. Att klä sina ord i målgruppens dialekt är att klä ut dig till någon du inte är”

Eftersom det inte framgår kan vi gissa att Cygate är ett företag som, helt enligt payoffen,  ”växer sig starkare i Skåne”, men varför ska jag bry mig om det? Söker de folk, får jag support, har de billig köttfärs?

Efter lite efterforskning vet jag att Cygate är ett it-företag som vill ”öka kännedomen” bland skåningarna med sin gula reklam, enligt Cordovan Marketing som står bakom kampanjen. Men eftersom reklamen inte säger något om vem Cygate är uppfyller stortavlan inte heller det målet.Eftersom man valt att gå på stortavlor i hela Skåne antar jag att man vänder sig till gemene man. Om man däremot skulle vända sig till väl insatta i branschen är det mer förståeligt om man utelämnar information kring vem Cygate är och enbart berättar att man satsar i Skåne. Men då skulle kanske en branschtidning eller platsannonsering vara ett mer strategiskt medieval. Och då skulle inte heller ”ökad kännedom” vara målet för kampanjen.

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

5 thoughts on “Anonym reklam över hela stan

  1. Tjaa… fast om det är en första del i en kampanj så kanske den funkar. Jag menar: du irriterar ju dig. Och kanske är det menat att kampanjen ska vara ”ofärdig” för att vi ska bli så där pirrigt glada när vi äntligen får se lösningen: vad vi ska göra, vad det handlar om och vad cygate är. Jag irriterar mig också på den här reklmane, men har alltid trott att något så dumt och ”ofärdigt” måste ha en uppföljning. Men det kanske den inte har. Och plötsligt så håller jag med dig i allt du skriver. Ja, således ett mycket onödigt inlägg av mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *