Min stora skräck när jag bestämde mig för att inte ta ett fast jobb utan bli egen konsult var att jag skulle bli en slask. En copyslask. Jag tror nämligen det är lätt hänt att hamna där och få de jobb som byråerna inte hinner med själva, de jobb som de helst inte vill göra. Tidskrävande skrivjobb till exempel. Då låter man sina fasta kreatörer ta de stora greppen, kampanjidéerna, och om det sedan innebär mycket jobb tar man in skrivhjälp. Jag bestämde att jag först och främst vill anlitas som kreatör av byråer och kunder. Jag känner mig själv som kreatör och vet hur jag mår när jag inte jobbar med att bygga hus. Med de stora greppen. Med att skapa idéer och reklamkoncept. Kampanjer. Det är här mitt hjärta hoppar. Det är här jag mår bäst och kommer mest till min rätt.
Till den första byrån som kontaktade mig sa jag – anlita inte mig om ni har en ruta i en broschyr som ska fyllas med text. Anlita mig om ni vill ha en copywriter för ett större grepp. Sen ingår det ju alltid rutor som ska fyllas i ett projekt. Tegelstenar. Men då har man fått balansen mellan det stora och det lilla, och då är det roligt att jobba.
Kaxigt kanske. Eller ett smart medvetet val? Precis som vi säger till kunder att inte vara allt måste man behandla sig själv likadant för att hamna rätt. Utan att för den skull bli svår. (Dessutom är det ofta plågsamt om man har en hjärna full av idéer att fylla andras rutor som redan är bestämda för att man hela tiden vill komma med förslag. Lite som att explodera.)
Hittills har jag fått jobba mycket som jag vill. En byrå som redan har kreatörer behövde förstärkning samt nya tankar och anlitade mig och en AD för att ta fram en kampanjidé för en av deras kunder. Bara idén och presentation av den. På en annan byrå jobbar jag med ungefär var tredje kampanj för en av deras största kunder. För en tredje har jag fått en fast kund med allt vad det kan innebär, både det stora och det lilla. Och jag har fått en egen kund som jag ska ta med på hela resan från ett tomt blad till produktlansering med allt vad det innebär, från marknadsstrategi och namnsättning till förpackningsdesign och koncept som jag tar in en AD på.
Den typen av uppdrag gör att jag även kan ta rena skrivuppdrag och fylla de där rutorna som andra vill ha fyllda.
Det måste alltså vara en balans mellan att bygga hus och flytta tegelstenarna, som någon uttryckte det igår. Precis som att jag tycker att en byrå måste tänka på hur de fördelar jobben mellan sina kreatörer så att de stimuleras. Nu måste jag göra den avvägningen själv. Samt väga in något som man aldrig behöver tänka på som fast, pengarna.
Och det är därför jag just nu ligger vaken och funderar.
Det är ju det som gör dig till en så fantastiskt bra copy! Du kan ju hela kedjan!
Dock tycker jag att den här önskan att vara kreatör ibland kan slå över lite. Jag åt middag med ett gäng marknadschefer för ett tag sedan, och vi insåg att vi alla under årets lopp träffat copys som ba ”Jag skriver inte, jag är kreatör”. Alla vi har blivit väldigt förvånade. För i vår icke-byrå-värld så anlitar man ju en copy för att de är reklamskribenter.
Grejen är ju att de flesta kan komma på galna idéer och koncept, men det är ju själva hantverket copyn utför som i min värld gör att en copy verkligen står ut.
Håller med om det mesta. Utom att de flesta kan komma på koncept. Det är förvånansvärt många som inte vet vad en reklamidé egentligen är. Ännu färre som kan komma på dem. Galna idéer är inte heller samma som en reklamidé. Det finns många olika sorters copywriters och egentligen kan begreppet delas upp i flera. Jag tror att man väljer att titulera sig som kreatör just för att särskilja sig i ett brett begrepp (copywriter). Många byråer har även tagit bort titlarna AD och copywriter och kallar dem helt enkelt för kreatörer. De som skapar idéerna. I den första fasen av arbetet spelar det ingen roll vem som håller i pennan eller i penseln. AD och copywriter är man när man tar idén man kommit på tillsammans och ska gör ut den.
Förstår dock förvirringen och ifrågasättandet om varför man poängterar att man är kreatör. Ibland känns det löjligt att göra så. Men så länge det finns delade insikter om vad en copywriter är och så länge det finns skillnader på olika copys finns det anledning att förklara.
Det här är inget nytt för byråerna. Det blir framför allt tydligt när man ska anställa att det finns olika typer av copywriters (precis som det finns olika typer av AD:s, formAD, strategisk AD, idéAD…) och det är vid jobbsök på en reklambyrå som begreppen framför allt spelar roll. Inte för kunder/marknadschefer.
Nej, det är jag lite väl luddig, givetvis kan inte alla göra koncept, jag är ju bortskämd med att ha jobbat på duktiga marknads- och kommunikationsavdelningar där alla är i den världen och vet hur man gör ett koncept.
Men faktum kvarstår att jag aldrig blivit impad av nån kreativ duo i idéstadiet. Jag har absolut tyckt att de verkat duktiga, men aldrig fått nån wow-känsla. De gånger jag blivit imponerad och förstått deras storhet är när de kunnat leverera något som visar hur de tar ut konceptet i text och form. Det är därför jag blivit förvånad när copys sagt att de inte skriver, för jag fattar inte varför jag ska anlita dem då.
Det är väl ingen copywriter som säger att de inte skriver?!
Karin: Jo, förklaringen jag fått som jag skriver ovan är att de bara arbetar med koncept. Precis som Karin ovan skriver är det nog inte särskilt konstigt på en byrå, men för en marknadschef som ska anlita en copy låter det konstigt.
Nej alltså, jag menade att jag aldrig hört (på en byrå) en copywriter säga att de inte skriver. Det låter väldigt märkligt och jag undrar var du hört det?
Karin: Vi kan ta det i verkligheten, men ja, två under 2011.
Har för övrigt också stött på utvecklare som inte programmerar. Det var också en konstig upplevelse för mig.
Lite om att skapa reklam:
Min ca 10 åriga erfarenhet säger att många av de bästa reklamkampanjerna har skapats när marknad- och kommunikationsavdelningen INTE har lagt sig i själva reklamkonceptet utan litat på experterna. Sin reklambyrå. En av det kanske viktigaste egenskaperna hos en marknadschef är att ha fingertoppskänsla när den väljer byrå. Och det krävs både mogenhet och mod för att inse att han/hon själv inte är reklamexpert bara för att man gått marknadsutbildningar. En stor men ganska sann förenkling av det hela kan formuleras såhär:
Marknadsavdelningen är proffs på siffror, något de jobbar med mer eller mindre var dag.
Kreatörer är proffs på reklamkoncept, något de jobbar med varje dag.
Sen angående en copywriters jobb:
Copywriters är proffs på att ta fram reklamkoncept och skriva texten till det. Det är oerhört komplext. Inget man skojar fram på en höft. I stora projekt har man inte alltid bara en copywriter. Det hinns inte med. Därför delas jobbet upp. Medans en copywriters tar ansvaret över idé och text i början av projektet. Kan en annan copywriters ta vidare projektets texter in i tyngre produktioner.
Anonym: håller inte med dig för fem öre, tycker det där är en romantisering av reklambranschen och en alldeles för snäv syn på marknadsavdelningen på företag. Har träffat marknadsavdelningar som varit superduktiga på både reklam och koncept (se t.ex. Nellys kampanj ’skapa din egen bikini’, var deras marknadsavdelning som gjorde och var förmodligen sveriges mest virala kampanj 2011 – utan nån som helst byråinblandning). Samtidigt har jag träffat reklamare som är sjukt bra på strategi och siffror, t.ex. Karin som skriver denna blogg.
Marknads- och kommunikationsavdelningar kan vara sjukt bra på reklam, och jag tror det är farligt att se dem som endast ”sifferduktiga”. Det är ju också det negativa jag hört om reklambranschen, en av mina kunder sa uttryckligen en gång att hon var ”så förbannat trött på att det kom in reklambyråer som skulle lära henne vad kommunikation är”. Tror man måste respektera båda sidor för all den kunskap de sitter på.
Ulrika: Observera. Jag skrev att många (inte alla) reklamkampanjer har skapats när marknadsavdelningen inte lagt sig i för mycket. Jag skrev även att budskapet gällande siffror är en förenkling (inte alltid sant). Publicerade min kommentar för att jag tyckte dina var för svart/vita på gränsen till förminskande av reklambyrån och kreatörernas kompetens. Jag ville få fram ett mer diplomatiskt argument från dig, vilket jag lyckades med. För även om du inte håller med mig för fem öre så håller jag med dig en del i din senaste kommentar.
Jag har också haft turen att jobba med fantastiskt duktiga människor, och har både varit med om att marknadsavdelningen och praktikanten kommit på en briljant reklamide.
Jag visste att mitt inlägg skulle bli ett typiskt mata trollet inlägg. Och kanske skulle jag hoppat över det. Men jag är övertygad om att efter en kväll runt ett matbord med lite vin innanför västen så hade vi varit slående överens om allt ;)