Copywritern bygger hus

Min stora skräck när jag bestämde mig för att inte ta ett fast jobb utan bli egen konsult var att jag skulle bli en slask. En copyslask. Jag tror nämligen det är lätt hänt att hamna där och få de jobb som byråerna inte hinner med själva, de jobb som de helst inte vill göra. Tidskrävande skrivjobb till exempel. Då låter man sina fasta kreatörer ta de stora greppen, kampanjidéerna, och om det sedan innebär mycket jobb tar man in skrivhjälp. Jag bestämde att jag först och främst vill anlitas som kreatör av byråer och kunder. Jag känner mig själv som kreatör och vet hur jag mår när jag inte jobbar med att bygga hus. Med de stora greppen. Med att skapa idéer och reklamkoncept. Kampanjer. Det är här mitt hjärta hoppar. Det är här jag mår bäst och kommer mest till min rätt.

 

Till den första byrån som kontaktade mig sa jag – anlita inte mig om ni har en ruta i en broschyr som ska fyllas med text. Anlita mig om ni vill ha en copywriter för ett större grepp. Sen ingår det ju alltid rutor som ska fyllas i ett projekt. Tegelstenar. Men då har man fått balansen mellan det stora och det lilla, och då är det roligt att jobba.

 

Kaxigt kanske. Eller ett smart medvetet val? Precis som vi säger till kunder att inte vara allt måste man behandla sig själv likadant för att hamna rätt. Utan att för den skull bli svår. (Dessutom är det ofta plågsamt om man har en hjärna full av idéer att fylla andras rutor som redan är bestämda för att man hela tiden vill komma med förslag. Lite som att explodera.)

 

Hittills har jag fått jobba mycket som jag vill. En byrå som redan har kreatörer behövde förstärkning samt nya tankar och anlitade mig och en AD för att ta fram en kampanjidé för en av deras kunder. Bara idén och presentation av den. På en annan byrå jobbar jag med ungefär var tredje kampanj för en av deras största kunder. För en tredje har jag fått en fast kund med allt vad det kan innebär, både det stora och det lilla. Och jag har fått en egen kund som jag ska ta med på hela resan från ett tomt blad till produktlansering med allt vad det innebär, från marknadsstrategi och namnsättning till förpackningsdesign och koncept som jag tar in en AD på.

 

Den typen av uppdrag gör att jag även kan ta rena skrivuppdrag och fylla de där rutorna som andra vill ha fyllda.

 

Det måste alltså vara en balans mellan att bygga hus och flytta tegelstenarna, som någon uttryckte det igår. Precis som att jag tycker att en byrå måste tänka på hur de fördelar jobben mellan sina kreatörer så att de stimuleras. Nu måste jag göra den avvägningen själv. Samt väga in något som man aldrig behöver tänka på som fast, pengarna.

 

Och det är därför jag just nu ligger vaken och funderar.

 

Tags: , , ,