En gammal OH skrämde mig

Idag har jag föreläst på Malmö Borgarskola för framtidens kunder eller kanske framtidens reklamare. Oavsett vilket så är det ett bra sätt att grilla branschen så att den någon gång blir som vi vill. Det vill säga fri från kunder som tycker för mycket om saker som de kan för lite om. Som huruvida tröjan på bilden ska var röd eller rosa och helt förbise budskapet. Nu kan borgarna i Sottstaden så allt om grundidé och copy eller kanske en liten munsbit. Så pass god att de alla kommer slänga sig på ansökningarna till Berghs.

Efter det fick jag en cappuccino på lilla kafferosteriet i väntan på tåget till hgb. Samt en nyckel med mitt namn ingraverat. Och den gick inte hem till mig.

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

3 thoughts on “En gammal OH skrämde mig

  1. Jag tror vi är vid punkten.

    Punkten då reklam förändras. Precis så som den gjort förr. Ifrån att ha den klassiska 50-tals retoriken till dagens reklamspråk som grundar sig på 80-talets konsumtionsreklam.

    Jag tror vi snar kan räkna bort den tryckta reklamen. Kisspausereklamen på TV lär vi med slippa om något år när vi alla ser på tvprogram när vi vill och i andra enheter. Google ads lär ju funka ännu, fast hur länge till?

    De nya ”beslutsfattarna” i familjerna, de mellan 9-17 år, de genomskådar reklamen. Är det bara bloggarna som kan påverka?

  2. Den tryckta reklamen tror jag inte försvinner. Då pratar vi både stortavlor och annonser. Då måste även tidningen försvinna och även om det skulle minska är det förmodligen långt kvar till ett totalt försvinnande.

    Men vi går från 50-talets glättiga leenden till att kännas och vara ärlig.

  3. Kollar man på kidsen, de under 18 så har de växt upp med ett reklamfilter som gör reklamkampanjer, så som vi känner till dem idag, ganska överflödiga.

    Jag minns faktiskt inte sist jag läste en tryckt tidning. För varför betala för reklam och en massa gamla nyheter? Däremot ett fördjupande magazin det är en annan femma. Fast jag betalar gärna mer än det dubbla för de med lite eller ingen reklam! ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *