Går i kommunikationstankar

Förståelsen för människan kommer alltid bara grunden till att göra bra kommunikation. Effektfull kommunikation och kommunikation som engagerar och når in. Oavsett kanal börjar arbetet där. Nyfikenhet på människan och hennes väsen och kunskapen om hur man bygger och förvaltar varumärken är viktiga komponenter. Tilllsammans med en trendmedveten fingertoppskänsla för var vi står idag och i framtiden, visuellt och i tonalitet. 

För att nu fram i bruset av alla andra behöver din kommunikation desssutom sticka ut. Som det tjatats om i tider. Det gör den bäst genom att ha ett kreativt fokus. Och i den bästa av världar har man här inte ens kommit fram till kanalvalet. Det bör vara problemet som ska lösas som ska avgöra kanalen. Kanslvalet kan komma som en del av den kreativa idén och förstärka idén ytterligare. Vi vill göra det här, hur gör vi det bäst?  Tyvärr är det ofta tvärtom. Beställningen lyder sällan ”gör vårt varumärke älskvärt med vilka metoder ni vill”, utan snarare ”vi har bokat annons det och det datumet, vi ska ha X antal poster på FB i år, eller vi ska ha en broschyr. Varför? Om vi i den kreativa och strategiska fasen kommer fram till att något annat skulle ge mycket större effekt. 

Idag tänker jag lite på mitt jobb som kreatör. Var det är idag och vad jag vill göra imorgon. Uppenbart är att jag inte vill vara med den dag då man inte ger utrymme åt den kreativa och strategiska fasen som den viktigaste delen av att skapa bra kommunikationen. Utan tror att så länge vi är ”always on” är vi valbara varumärken. Att prata mycket är inte nyckeln till framgång. Vad vi säger, varför och hur är det som når in och får det att kännas. Och köpas.