Lamotte har de åsikter han tjänar på?

Och där skrev Lamotte på twitter att han naturligtvis tar betalt för sina FB-videos annars skulle han inte göra dom. Och det är ju det där sista ”annars skulle jag inte göra dom” som liksom drar ner hela äktheten i det som skulle kunna vara äkta. Hade han fått betalt för något han ändå skulle göra, hade driv för och engagerade sig i hade det faktiskt varit en annan sak. Så vem är företaget bakom Lamottes videos? Den som står bakom åsikterna och vinner på dem. De som använder en talesperson för att påverka sin omgivning. Kanske helt enkelt GP för att sprida populäritet för skribenten bara. Men det skulle ju också kunna vara någon helt annan… Det här är det nya medielandskapet. Dagstidningar oroade sig tidigare för annonser som såg ut för mycket som redaktionellt material, men då finns ju alltid brasklappen ”hela denna sida är en annons” någonstans. Eller oroar de sig för att deras journalister blir för påverkade av de PR-meddelande som kommer eller att om det serveras gratis kaffe på pressfrukosten så är de köpta. Lägg pengar i en kopp då för böveln. Nej, här har ni dagens stora massa. Bloggar som inte skriver alls vad de själva tycker utan det de får sponsring för, videoklipp som egentligen är betalda och så vidare. I dagens icke-granskar-samhälle så är också lyssnaren otroligt lättköpt. Reklamköparen går rakt förbi de stora pressetiska tidningarna och lyckas ändå i det okontrollerade mediebruset. Lobbying vänner lobbying.

Tags: ,