Margarin, smör och nej.

Lätta. Min dagmamma hade lätta hemma och jag tyckte det var så gott. Salt och, inte som smör. Självklart, eftersom det inte är smör utan mer en kemisk smörliknande substans. Jag tjatade hemma om att detta var vad som skulle bres på min macka och kylskåpet utökades till både Bregott och Lätta. Varför sade ingen till mig som det var. Varför förklarade ingen. Jag tror faktiskt inte att någon gjorde det. Möjligen kom argument som ”vi kan inte ha två smör”. ”Det är inte gott” och så vidare. Och det är möjligt att kunskapen om innehållet i det vi kallar margarin inte skulle bitit på en åttaåring. Men jag tror ändå att kunskap är nyckeln till förståelse. Och något som smyger sig in allt mer i den moderna pedagogiken. På ledarskapsutbildningar och träningsutbildningar (då jag jobbat i många år som träningsledare) matas man ständigt om vikten att förklara varför man gör något och inte bara att något ska göras. Kunskapen skapar förståelse. Handlingen skapar mening. Och inte förrän då kan vi ta till oss på riktigt. Det tar jag med mig. Jag försöker förklara vad och varför i allt. Ett nej och en korrigering är helt meningslös om man inte förstår varför. För att jag kan slå mig. För att margarin är dåligt för kroppen. För att tallriken kan gå sönder. Det är ju hundragånger jobbigare än att säga ”du får inte” men ger förmodligen ett mer långvarigt resultat. Samt en individ som tänker. Likaså varför väljer man att inte ge barnen godis när de är jättesmå. Tänderna ska ju bytas ut ändå. För att där lägger man grunden, och det är även forskat på, att kunskap och värderingar börjar redan där. För att vuxna i framtiden ska ta hand om sig själva och leva hälsosamt behöver de en hälsosam start. Och det startar varken med socker eller margarin.

Det var dagens smöriga reflektion. Nu tillbaka till mitt jobb.

Dela gärna om du vill...
Share on FacebookTweet about this on Twitter

2 thoughts on “Margarin, smör och nej.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *