Sydsvenskan pratar reklam

I dagens Sydsvenskan ägnas flera sidor åt den skånska byråbranchen. Roligt. Den första reflektionen är dock att alla bryr sig väldigt mycket om vad man gör och inte gör hos sina konkurrenter. Den ena ska kritisera prisvinnande reklam när nästa är jätteglada för att de vunnit pris som om det måste stå i motsats mot varandra, den ena kallar sig fullservice medan den andra kritiserar begreppet men försöker äta av stora kakan själva och alla pratar om att det viktigaste är medarbetarna vilket kanske inte alltid är sanningen bakom stängda dörrar. Som är stängda och inte öppna eftersom det är en liten stad, ett begränsat utbud av kunder och duktiga medarbetare.

 

Igår var jag på Bastard och samtalen med de jag träffade i baren handlade intressant nog om just detta, konkurrensen, vilket de som kunder till branchen hade reflekterat över. Att de företag som flyttar in i samma hus ändå drar ner gardinerna och är skitnervösa för att de sitter granne med andra byråer. Däremot är det väldigt bra för sammarbete med specialiserade företag och frilansande konsulter för att utöka kompetensen inom företaget. Det viktigaste är ändå att det rör på sig och sker en förändring om det så än är med nervösa babysteg. Och jag tror, som en i artikeln påpekade, att bristen på större byråer gör att vi tappar större kunder till Göteborg och Stockholm och kanske en sammanslagning skulle gynna regionen men det skulle riskera den interna företagskulturen som man, om man är klok, värnar extra mycket om – om man vill att männsikor ska trivas och skapa bra reklam.

 

Själv är jag glad att det går bättre för flera byråer eftersom det är viktigare att det går bra för alla än att det går bra för en om vi alls ska ha en byråvärld här nere i södern. Extra glad är jag åt helsidan som ägnas nystartade Lite Attention av bland annat Lina och Malin eftersom jag vet vilken byråvärld de kämpat i och att de nu gör något i kontrast mot den homogena toppen och är tre kvinnor som startar byrå. Även om könet inte ska stå i fokus är det inte så konstigt när det inte finns många andra byråer i Malmö idag som är startad av kvinnor. Men flera startade av män med lägre erfarenhet. Anmärkningsvärt. Vänder man på sidan ägnas en helsida åt grundaren av Skånes mest lönsamma kommunikationsbyrå 2011, W, och som är startad och drivs av… Lisa Henningson Önnerlid.

 

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *