Texten och tiden

Ibland tror folk att ju bättre man är desto snabbare skriver man. Det är förmodligen tvärtom. Ju bättre man är desto mer förstår man skillnaden mellan ord och ord. Desto noggrannare väljer man sina meningar och desto högre lägger man ribban. Det tar inte alltid längre tid att skriva en bättre text; ibland kan en tight tidspress generera de bästa meningarna. Men sannolikheten är stor att det blir bättre när copywritern får utrymme att behandla texten på den nivå den ska behandlas. För då har meningar vägts på copywriterns tunga några gånger och du vet att det kommatecken som sitter här, det kom inte bara dit av en slump. Det sattes där, av en mening. Förmodligen har copywritern testat med och utan och kommit fram till det som var bäst.

 

Ibland går det rungande snabbt att skriva en likadan text som nästa dag kan ta flera timmar. Kanske dagar. Text handlar inte bara om en penna och ett papper eller hur snabbt du smattrar på tangenterna. Det handlar om en början och ett slut. En idé. En historia som ska ta form. En mening som ska fram. Och mellan raderna ligger faktorer som inspiration, underlag, kunskap och ytterligare inspiration.

 

Så vad förväntar sig en kund om de vill ha något gjort snabbt? Något sämre? Jag tror inte det. Men i realiteten borde den som beställer ett uppdrag förstå det. Att slutresultatet är avhängt av rätt information, rätt briefing, rätt underlag och rätt tid. Rätt förutsättningar. Ofta är det de som inte kan skriva själva som inte förstår vad som skiljer en bra och en sämre text, som går in och pillar och har åsikter. Medan de som skriver ganska bra, även om det inte är deras yrke, sällan lägger sig eller ändrar i texten eftersom de litar på copywritern och känner till tanken bakom meningarna.

 

Det är lätt att skriva en text i en handvändning. Skriver man varje dag är det inga problem. Men tänk så mycket bättre det kan bli om man bara låter orden sväva fritt i tankegångarna ett tag innan de dyker ner på pappret.