Åhlens tar ställning mot normer. Igen!

Åhlens kläcker ut ännu en kampanj som innehar värderingar. Love it. Och love hur den här filmen visar att det är ett hårt jobb att vara hemma. Det borde inte heta ledigt. Det borde heta föräldrajobb.

 

 

 

 

Att som företag förstå att värderingar är hett stoff när du jobbar med content och innehåll i digitala medier, för att skapa engagemang, är guld värt. Det är absolut det som gäller just nu och som skapar mest värde. Genom en kampanj som uttrycker värderingar (rätt värderingar) visar du att du är ett företag i tiden, att räkna med och blir valbart för så många människor. Du tar ett samhällsansvar, det gillas.

Åhlens använder förstås fars dag, omdöpt till det positiva Peppa pappa” och kopplar det till försäljning av sina produkter. Toppen – allt blir relevant. De ramar in allt i ett samhällspolitiskt budksap. Var hemma med dina barn, ta din del, skapa närhet. Peppa pappa att göra det, att våga – och ännu en gång verkar Åhlens för att bryta normer, som de visat prov om och om igen – som pojken som prydde omslaget på Åhlens tidning i Luciakrona. Snyggt.

När det gäller att dela, så borde det gälla i allt. Det handlar inte om rätt att få, utan om skyldighet att ta ansvar, från dag 1. Vi pratar ofta om den där tiden, den öronlappade tiden, men det bör inte ske en designerad tid utan som en mental inställning hela tiden. Hur människor delar upp sitt ansvar bryr jag mig inte om, vem som gör exakt vad, om någon är hemma mer eller mindre, om någon dammsuger och den andra tvättar, om en ammar och en byter blöja, bara det finns en mental inställning om ansvar, engagemang och närvaro. Att vi är två som delar på bördan, på något vis, på det sätt som känns rätt efter behov och förutsättningar.

Dela gärna om du vill...
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *