Body Attack – Karin testtränar 2013

 

Alltså. Ni måste kolla hela den här filmen.

 

Det ser inte klokt ut. Från utsidan. Ett gäng hysteriska människor som gör jumping jacks (kommer inte ens ihåg vad det heter på svenska längre och engelska får det att i alla fall kännas lite tufft att hoppa in och ut med armar och ben) i högre hastighet än pojkar på rysk gymnastik. Allt till hög snabb techno specialdesignat till klassen.

 

Jag. Älskar. Det.

 

Konceptet kommer från Nya Zeeland precis som body pump, body balance osv. och det är samma koreografi och samma steg över hela världen. En sekt. Jag förstår varför. Under de 60 minuterna känner man sig kräkfärdig, oövervinnlig, flygande, vrålstark och tuff blandat med skrattattacker om man vågar tänka på sig själv ur ett utifrånperspektiv.

 

Body Attack betyder högt tempo hela klassen igenom och det är omöjligt att hinna tröttna inom en timme. Den som designat programmet vet precis när man håller på att avlida och då kommer en återhämtningslåt. Plötsligt klarar man femton minuter till.

 

Man behöver inte tänka så mycket. Stegen är enkla, hämtade från sportvärlden och klassen bygger upp en teamkänsla. Många killar går på BA. Vi gör steg som känns som långfärdsskridskor, slalom, surf och plötsligt springer alla i en ring och vi är ett lag. Nästa stund känner du dig inkapslad i dig själv och klassen bygger upp någon slags märklig vinnarinstinkt och när du tror att du absolut inte klarar av att hoppa jämfota högt en gång till gör du det ändå. Du tävlar mot dig själv och den jäkeln ska ner.

 

På en timme bränner man ca 900 kalorier vilket är 300 mer än om man springer en timme. Om man nu är intresserad av sådan fakta. Men det säger lite om konditionsnivån på klassen.

 

Svett: 10 av 10
Grrraaah: 9 av 10
Kläder: I Nya Zeeland kjol och liten minimal topp (bh), i Sverige löptights och linne.

 

Dela gärna om du vill...
Share on FacebookTweet about this on Twitter

4 thoughts on “Body Attack – Karin testtränar 2013

  1. Älskar den typen av pass! Men mina favoritpass är såna där man inte behöver göra rörelserna koordinarerat. Snarare intervaller. Typ NTC, Box,Absolution, GRIT-passen etc.Och kombinera med hetsiga spinningpass med pulsband. Man ska vara mer död än levande när man går ut. Love it!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *