Storleken räknas i reklambranschen

Vad är grejen med att vilja vara så stora som möjligt. Inte bäst, inte roligast, inte seriösast, inte mest strategiska eller mest kreativa. Störst. Så stora att både revisor, praktikanter, frilansare och alla som kommer i företagets väg får en egen rad på hemsidan i jakten på att vars stooor. Stor känns bra.

 

Jag har suttit i möten där företag på 13 plötsligt var 17 och hört omsättning öka slightly jämfört med det interna måndagsmötet. Första gången kändes det märkligt. Ville liksom avbryta och säga nä alltså… i min naiva tro att det var en felsägning. Det var något av det första jag reagerade på när jag började jobba. Att stor var bra och att det var vanligt att trolla runt med siffror för syns skull. Jag förstod inte varför. Jag jobbade med en copywriter ett tag som jag tror fanns med på tre företags hemsidor samtidigt. I samma stad.

 

Undrar vad kunder tycker. Är stor viktigt?

Dela gärna om du vill...
Share on FacebookTweet about this on Twitter

3 thoughts on “Storleken räknas i reklambranschen

  1. Är inte stor=trygg? Stor=framgång?
    Så tolkar jag det.
    Men att rakt upp och ner ljuga om antal anställda och omsättning är förbi gränsen för min del.
    Förlåt – för VÅR del.

  2. Tyvärr är det nog vanligare än vad vi vill erkänna. Men ska jag vara ärlig, så tror jag inte kunderna bryr sig om byrån har 13 eller 17 anställda. Omsättningen, eller byråintäkten, om man pratar om den (varför man skulle vilja det i kundmöte?) bryr man sig nog mer om.
    Ska vi ändra den trenden så får nog vi konsulter och frilansare nog säga ifrån mer. Jag är på god väg, hoppas fler följer efter.

  3. Som kund så har vi som policy att det ska finnas positivt rörelsekapital och att dem ska ha så pass mycket tillgänglig personal att dem snabbt kan ersätta en anställd som säger upp sig eller liknande. Har själv varit med om både byrå som gått i konkurs mitt under pågående projekt och projektledare som slutat och byrån fick påbörja en anställningsprocess för att ersätta projektledaren.

    Oftast vill man jobba med specifika personer, och då när allt flyter som det ska så är det lätt att känna att storleken inte spelar någon roll, men vi måste ändå ha tryggheten som storlek kan ge för dem tillfällen när skiten träffar fläkten. (sen är ju så klart storleken på projekten med en viktig faktor för hur mycket risk vi kan ta)

    Men ett företag som ljuger för att sälja in sig är bara jobbigt oavsett vad det är, för det blir så pinsamt när det kommer fram och förstör förtroendet. Under en stor upphandling jag gjorde så var det tre olika byråer som presenterade samma projekt som ett av deras referensprojekt. O_o

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *