Den tävlande reklambranschen

Reklambranschen älskar tävlingar. Själv slutade jag rida när jag var tillräckligt duktig för att få förfrågan om att ställa upp i landslaget. Jag mådde nämligen skit av nervositet och prestationsångest, och hängde över toaletten innan varje tävling .

Men jag är litet äldre och har släppt litet av den där rädslan av att göra fel som hindrar en från att göra något bra och nu är det jag som står i täten och förespråkar tävlingar. För att utmanas som kreatör till att göra sitt bästa. Alltid. En tävling kan vara den där extra lilla sparken som inte alltid briefen eller pengen från kunden ger. Om man vet att det här ska mätas, att det här ska ge effekt och att någon ska sitta och bedöma denna annons utifrån idé och utförande. Ja, då kanske man bråkar en extra gång med kunden om just den där rubriken.

Vi tävlar inte mycket. En anledning är att våra B2B uppdrag ofta hamnar utanför kategorierna för tävling. Eller att vi tvingas kommunicera på ett sådant sätt som fungerar för den bransch vi rör oss i, som uppfyller sin uppgift, kanske med stordåd, men som inte är lika intressant med tävlingsglasögonen på. Ungefär som att en annons med splaschar kanske är det rätta för Lidl men aldrig skulle vinna ingen reklamtävling.

Utöver tävlingar som måttstock för vad som är bra reklam görs det ständiga utvärderingar i de olika mediekanalerna som tidningar, tv och webben. Genom enkäter, testpersoner och mätningar. Och om man inte tävlar eller inte vinner då man ställer upp kan det vara skönt att få en biljett på hur det har gått. För att kunden ska vara nöjd och för att vi ska veta vad vi egentligen håller på med.

Nyligen gjorde jag och min AD en annons som publicerades i, bland annat, Dagens Medicin där den blev den mest uppmärksammade annons, vad gäller kreativitet, som någonsin publicerats i tidningen enligt deras mätningar. Det var roligt. När jag kom trea i Sydsvenskans reklamtävling Effekt med tävlande byråer från hela Sverige var jag också stolt.

Jag hoppas att den bransch, med de kunder jag jobbar med, kommer mogna i sitt reklamtänk, agera och våga göra reklam som sticker ut och engagerar. Och som kanske inte bara vinner sin publik – men också ett pris. Även om tvärtom är det viktigaste.

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *