I örat och i ögat hos en copywriter

bild-3431

Vad gör jag då här i Bukarest på ett hotellrum utan balkonger och tjugofem grader samt strålande sol utanför som jag inte ser röken av.

Jag är på en stor kongress för läkare specialiserade inom dermatologi från hela Europa. Min kund presenterar mig med orden ”this is my writer” och jag går på föreläsningar där man slänger sig med ord som peritumoral accumulation, visar bilder på möss som man gett cancersvulster och visar grafer som kräver fem års läkarstudier för att förstå. Jag ska lära mig mer om produkten och den komplicerade värld den stångas i.

Som copywriter har jag svårt att fokusera på all information. Min nyfikenhet drar mina öron till samtalet bredvid och hur människor beter sig i rummet. Det är där det händer. De sociala regler som bildas och bryts är så spännande. Det är sånt som gör det svårt att äta middag på tu man hand med mig och min pojkvän måste alltid påkalla min uppmärksamhet då mina öron är involverade i samtalet kring bordet bredvid, och jag analyserar och kommenterar allt som händer runt omkring. ”Karin, jag är här” säger han och spänner ögonen i mig.

Att vara intresserad av mönster och hur sin omvärld fungerar är copywriterns viktiga verktyg för att hitta vägar att kommunicera och göra reklam. Nyfikenhet och ett öppet sinne tillsammans med läs-på-studier kring produkten.

Att skriva texter mot läkare är inte helt lätt och därför är det skönt att komma hit till bloggen, skriva av sig och kunna använda ett språk som rinner ner i fingrarna, ut på tangenterna och in i ditt huvud utan att du stannar vid vartannat ord och måste slå i en ordlista. Svåra texter skriver jag nog av. Men så länge den är lätt för målgruppen är det också rätt för just den här produkten. Och därför måste jag lära mig om ”calcineurin”

Dela gärna om du vill...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *